Alga Fia/Ludo – Resespel

119 kr

  • Typ: Brädspel
  • Spelare: 2-4
  • Ålder: +5 år
  • Varaktighet: 20-30 min
  • Språk: Svenska, Engelska
  • Spel typ: Barnspel, Familjespel, Resespel
  • Publisher: Alga

Endast 4 kvar i lager

Artikelnr: 38018877 Kategorier: , , , Varumärke:

Beskrivning

En klassiker i perfekt reseformat. Du behöver många ettor och sexor för att flytta alla dina pjäser från bo till mål. Knuffa eller bli knuffad!
Innehåller:
  • hopfällbar spelplan
  • spelpjäser
  • tärningskapsel
  • Spelregler
Spelregler:
Förberedelser: Knäpp upp asken. Välj fyra spelpjäser med samma färg åt varje spelare. Lägg den öppna asken på bordet med spelbrädet uppåt. Ställ dina spelpjäser i de fyra hålen med samma färg på brädets ytterkant. Fixera tärningskapseln i brädets mitt, genom att vrida den i sidled tills plasttungorna låser sig. Tryck varsin gång på tärningen – den som får högst poäng börjar.
Spelet i korthet: Det gäller att komma först runt spelplanen med dina fyra spelpjäser och rädda dem in till målet i mitten. Se upp för motspelarna, som försöker knuffa dig av banan!
Börja spela! För att få flytta ut en spelpjäs ur boet måste du slå en etta eller en sexa. Om du slår en etta, ställer du ut en pjäs i första hålet med din färg. Den lilla pilen framför hålet visar i vilken riktning du ska gå. Slår du en sexa, flyttar du ut din spelpjäs till sjätte hålet (också i samma färg). Varje gång du slår en sexa får du dessutom ett extraslag. Sedan gäller det att gå banan runt med dina fyra spelpjäser.
Målet – dvs spelbrädets mittpunkt – når du via de fyra hålen på rad i din egen färg. Du får hoppa över motspelarnas pjäser, men du får inte hoppa över dina egna. Om du landar på en ruta där någon annans spelpjäs står, får du knuffa ut den. Motspelarens spelpjäs ställs tillbaka i sitt bo och måste börja om från början. När du kommer till rutorna i ”din” färg på väg in mot målet, kan du inte längre bli utknuffad av de andra spelarna.
Vem vinner? Tärningsslaget måste gå jämt upp när du går i mål! Räkna tärningen i spelbrädets mitt som sista steget (= målgång). Om du slår för högt, vänder du och går resterande steg bakåt. Den som först lyckas flytta alla sina fyra spelpjäser runt banan och in till målet vinner.